Probleem
on igivana. Mis sai alguse rahumeelse kultuuri lõppedes,
kui tsivilisatsioonis tekkis sõjakus. Näiteks 2. aastatuhandel eKr
Egeuse ja hilisemas Mükeene kultuuris puudus sõjakus. Kujutavas
kunstis domineerisid naised, mis viitab naiste kõrgele
ühiskondlikule positsioonile.
Samal
ajajärgul kirja pandud laialt tuntud loomislugu (1 Moosese raamat)
ei viita kuidagi käsureale, et Aadam loodi esimesena, seetõttu ta
peab valitsema naise üle, "Vaata naine, sinu ma tegin teisena,
seetõttu sina pead alluma esimesele." Loomisloo järjekord ei
kehtesta valitsemiskorda inimeste seas. Vastupidi. Inimesed loodi
Jumala näo järgi, kes pidid koos valitsema kogu loodu üle (1Ms
1:26), mitte teineteise üle. Mõlemad, nii mees kui naine loodi
Jumala näo järgi. Teisisõnu, Jumal ei loonud naist peale meest
seetõttu, et kehtestada hierarhia.
Loomislugu
kirjeldab, et naine loodi mehe ühest küljeluust
„Te
olete tehtud mehe ihust, seetõttu peate meile alluma,“ ütlevad
nad naistele.
Kui
Jumal oleks tahtnud seda fakti kasutada naiste vastu, siis oleks
Kainil ja Aabelil ja ka nende poegadel - kõigil meestel üks luu
vähem. „Lugege ribid üle. Mitte üks luu ei ole teil vähem kui
naistel! Ainult Aadamalt võeti üks küljeluu ära. Kas seetõttu
peaks mehi kohtlema kui isandaid või te peaksite seda luud kuidagi
taga nutma? Vaadake parem, kui ilusad naised te vastu saite! Teil ei
ole õigust naistelt midagi nõuda. Kuidas saab üldse üks küljeluu
fakt määrata ära hierarhiat?“ Loomisjärjekord oli Looja otsus
ja ei puutu kuidagi teisse, kallid isased.
Ei alluv ega omand
Naine
oli mehe kaaslane Eedeni aias, ja see algne mudel oli täiuslik!
Jumal, Aadam ja Eeva, - universaalne! Mitte inimvajaduste hierarhia,
püramiid või inimeste astmeline klassisüsteem. Eedeni aias oli
naisel mehega võrdne ligipääs Jumala juurde. Eeva rikkus lepingut,
aga vastutuse pidid võtma mõlemad. Jumal ei eelista üht isikut
teise ees. Millal sa usule tuled ei määra Tavariigis paremat kohta.
Päästetute seas puudub hierarhia.
Ent
Aadam ja Eeva ning Jumal kolmikmudel kehtib veel täna. Näiteks
kristlased suhtlevad Jumalaga otse (ei ole vahendajaid, preestrit),
naisel ei ole vaja palve vahendajaks meest. Jumal ei palu meest, et
see ütleks oma naisele edasi üht või teist, vaid ütleb naisele
otse mida vaja, kas see meeldib mehele või mitte. Kõik Jumala
lapsed on võrdsed. Selles väljendub Jumala tahe.
Pauluse oma arvamus
„Parim
tee inimest mõista on lähtuda tema põhimõtetest ja hoiakutest.
Seepärast tuleks ka Pauluse üht või teist ütlust tõlgendama
asudes teada pisutki tema teoloogiast, sh seda, kuidas ta üldiselt
käsitas kristlikku kogudust. Sest tema kirjades öeldut on võimatu
mõista lahus koguduse kontekstist. Viimasest tulenevalt peaksime
esmalt olema kursis Pauluse kirjade saamislooga. Sageli peetakse neid
teoloogilisteks traktaatideks, mis oleksid justnagu kirjutatud
lugemiseks laiadele hulkadele. Tegelikult on need aga vastuseks tema
poolt rajatud kogudustes tõstatunud probleemidele, ehk teisti
öelduna – vastused koguduste poolt Paulusele saadetud kirjadele.
Seepärast on ka nende sõnum suunatud otseselt ühele või teisele
kogudusele. Kuid nii, nagu heade sõnumitega ikka, hakati ka Pauluse
kirju edasi jagama ning isiklik sai seeläbi ühiskondlikuks. Nõnda
ei tuleks mis tahes nüüdisaja küsimusele vastust otsides asetada
rõhku niivõrd sellele, mida Paulus otseselt ütles (ja teha sellest
tema “teoloogiat”), kuivõrd käsitusviisile, millest ta üht või
teist öeldes lähtus,“ kirjutab EMK TS õppejõud Anne Saluraid
artiklis Naised Pauluse teoloogias.
Läbilõige kogu ühiskonnast
Pauluse
misjonireiside tulemusel tekkisid uued kogudused, paljud inimesed
võtsid usu vastu, mehed ja naised, rikkad aristokraadid ja vaesed,
vabad ja orjad, see oli koguduse liikmeskond.
Naiste ühiskondlik positsioon ja vabadus
Kreeka
ühiskond on ühel või teisel perioodil olnud demokraatia
eestvedaja. Klassikaline kreeka kultuur oli demokraatlik juba
aastatuhanded. Juba 2. aastatuhandel eKr kujunes omapärane
kõrgkultuur, Kreeka-Mükeene ehk Egeuse kultuur, mis vormus hiljem
Mükeene kultuuriks, kus isegi hooned olid kindlustamata, kuna Minose
tsivilisatsioonis polnud sõjakust. Ühiskond oli rahumeelne. Näiteks
kunstis avalub naiste domineerimine, mis tähendab ajalooliselt
naiste kõrget ühiskondliku positsiooni ja vabadust. Naine ei olnud
kodanik, aga ta oli vaba. Ta ei saanud osaleda või pealtvaatajana
viibida spordiväljakul (gymnasion - alastioleku kohas)
spordivõistluse ajal, mida said vabad meesoost hellenid. Rooma ajal
naiste võimalused avanesid veelgi. Tulles tagasi Kreeka
tsivilisatsiooni hiigelaega, on tähtis mõista, et naistel olid
vabadus demokraatliku kodanikuühiskonna ajaloolises korralduses, mis
erines teistest tsivilisatsioonide orjanduslikust korrast.
Kreeklannade vabadus ja tavad
Paulus
pärines juuda kutltuurist. Tema nõuded põrkusid vastu kreeklannade
vabadust ja tava.
Kreeka
mehed ei kohelnud naist kui omandit, ei kodus ega usu paktikas.
Kreekas sai naine ise teenida jumalusi ja tegeleda ohverdamisega.
Seevastu Iisraeli naine oli mehe omand, nad pidid templis viibima
naistele mõeldud eesruumis.
Kreeka
naistel oli helleni kultuuriruumis eriline koht. Mehed pidasid naisi
pigem imetlemise ja austuse objektiks! Platon kirjeldab seda oma
teostes. Rooma võim ei muutnud kreeka meeste hoiakuid
kreeklannadesse, ammugi kreeka kodudes. Vastupidi, kreeka kultuur
levis veel enam, kogu vahemere idaosa sai mõjutatud teadusest
(kreeklastel oli ülikool juba 3 sajandit eKr), arhidektuurist,
keelest ja usu tavadest, millega Paulusel tuleb tegemist teha ning ka
meil täna.
Vaba naine vs mees on naise pea
Kreeka
naine oli väärtustatud ja vaba kui Eedeni aias. Juudi kommete
põhjal naine ei ole mehega võrdne isik, vaid ta on mehe alam ja
omand.
Naised olgu vait!
Kujutage
nüüd ette olukorda, kus Paulus reisib Kreeka aladele ja nõub
naiste paika panemist. Naistelt tuleb sõnaõigus ära võtta (1Kr
14:34). Naine üldse olgu vait ja küsigu kodus oma meeste käest
(1Kr 14:35). Ühest küljest kreeklanna, vaba, oli ta siis rikas
aristokraat või vaene, ärgu ennast enam ehtigu soengute ega kulla
ega pärlitega ja kallite riietega, vaid ta olgu häbelik (1Tm 2:9).
Ja üldse, ma ei luba naistel meeste üle valitseda (1Tm 2:11,12).
Sest mees on naise pea (Ef 5:22)! Kui keegi nüüd ütleb, et see ei
ole naiste alandamine, siis mis see on?
Isegi
juhul kui Paulus lähtus koguduse ühtsuse huvidest (ekklesia -
Kristuse ihu), siis tuleb siinkohal panna suur küsimärk? Eesmärk
ei pühitse abinõu. Alavääristamine ei lõpe ühtsusega, pigem
vastupidi, tekitab veel enam vastuseisu.
Mis
iganes õigustusi sel puhul välja tuuakse, ei saa väita, et mees on
naise pea. Ammugi täna, arenenud ühiskonnas. Pauluse isiklik
arvamus „mees on naise pea,“ (Ef 5:23) on vastuolus Kristuse
evangeeliumi ja armu õpetusega. On sobimatu koguduse mudelis,
perekonna mudelis, aga ka ühiskonnas tervikuna. Pauluse isiklikud ja
naisi alandavad nõudmised on tegelikult orjandusliku korra pärand.
Kui Kristus on koguduse pea, siis mees ei ole enam naise pea, vaid
Kristus.
Kristuse koguduse naised
„Kuna
sealsamas andis Paulus naistele (ja meestele) ka vabaduse ja
vastutuse koguduse ülesehitamiseks, siis ei oleks õige kogudustes
tõstatunud spetsiifilistest küsimustest teha üldiseid järeldusi.
Tuleb märkida, et Pauluse kaastöölistest, abilistest, apostlitest,
prohvetitest, õpetajatest ja toetajatest, keda ta oma kirjades
nimetab, on suur hulk naised. Näiteks Priskilla (1Kr 16:19), Foibe
(Rm 16:1, 2), Junia (Rm 16:7), Nümfa (Kl 4:15) ja Lüüdia (Ap
16:40). Peale nende veel Trüfaina ja Trüfosa ning Persis (Rm 16:12)
ja paljud teised,“ ütleb EMK TS õppejõud Anne Saluraid artiklis
Naised Pauluse teoloogias.
Käsuõpetusest
võib küll järeldada, et teoloogia on meeste pärusmaa (naised ärgu
siia oma nina toppigu), et sellest saavad aru vaid tõsised mehed,
siis vaadates ülevalpool toodud isikute nimekirja, samuti Pauluse
teisi seisukohti, võib julgelt öelda, et mehed ei ole saanud naiste
ees eeliseid. Kristuse plaan ei näinud ette seda, et mehed saaksid
ajada „oma asju“ ilma naisteta, vaid ainult üheskoos.
„Nõndasamuti, mehed, elage mõistvalt naisega kui nõrgema
astjaga. Osutage naistele austust nagu elu armuanni kaaspärijatele,
et teie palvetel poleks takistusi,“ kirjutab Peetrus. (1Pe 3:7)
Jeesusele
ei olnud naised vähem tähtsamad kui mehed. Kirikutes on paraku ikka
veel säilinud mõtteviis soorollidest. Kust see „traditsioon“
soorollist siis ikkagi tuleb?
2000 aastat
Inimeste
vastandamine ei ole kristlik, ka mitte mehe ja naise vahel. Kristluse
mõte on rahvaste ühendamine. Kindlasti ei ole mehe ja naise
soorollidest ka kreeka filosoofiline nägemus.
Kogudustes
on viimased paar aastakümmet räägitud naiste vabadustest. Paulus
ütles: Naised olgu koguduses vait, sest neil
ei ole lubatud rääkida! Ma üldse ei luba naisel õpetada! (1Kr
14:34, 1Tm 2:12). Ent Jeesus ei öelnud Maarjale mine tööle,
kas sa ei näe et Marta rassib üksinda. Jeesus ei öelnud Samaaria
naisele, et ma ei räägi sinuga, vaid Samaaria naine pani imeks ja
ütles talle „Кuidas! Sina, kes sa oled juut, küsid juua minult,
Samaaria naiselt?“ Juudid väldivad ju iga kokkupuudet
samaarlastega (ebapühad).
„Niisugustes
situatsioonides muutuvad igasugused kõrgteoloogilised arutlused
tühiseks, sest kuulutuse eesmärk ei ole puhas õpetus, vaid
kuulutuse lähtekohaks ja eesmärgiks samal ajal on elu ise. Kui
Jeesus oleks olnud üks neist „endast lugupidavatest“ juudi
õpetajatest, siis ei oleks ta üldse naisega rääkinud, et mitte
rikkuda oma reputatsiooni; kui aga Jeesus naisega rääkida võttis,
siis oleks Ta pidanud samaarlannat noomima tolle patuse elu pärast
ja talle meelde tuletama, et vaid laste sünnitamise kaudu on
võimalik saada õndsaks. Vastupidiselt oodatule rääkis Jeesus
naisega vaimsetel, või kui soovite - teoloogilistel teemadel,“
kirjutab EMK TS õppejõud Anne Saluraid oma artiklis Naise koht
teoloogias. (2004, Koduteel)
Piiblis
kirjeldatud sündmused räägivad rohkem kui sõnad. Jeesuse sõnum
oli ühendamine. Ta seisukohad sarnanesid Kreeka kultuuriga enam kui
judaismiga. Sama tajuvad ka eestlannad, et neile sobib pigem
kreeklaste mõtteviis. Stereotüüp, mida Paulus kreeklannadele peale
surus, millega sugu määras ära koha ühiskonnas ja seetõttu
kehtestada tuleb, ei ole Jeesuselt.
Jeesus kohtles naisi tavatult, ent väärikalt
Tavatult
tolle aja kommetele, kuid meile täiesti harjumuspäraselt. Naiste
võrdne kohtlemine ja nendega vabalt suhtlemine iseloomustab Jeesust
läbi nelja evangeeliumi; naistega vestluse asumise osas olid
erinõuded. Jeesuse käitumine oli ühiskonna tava lõhestav. Jüngrid
nurisesid Jeesuse käitumise üle. Naine oli madalamal positsioonil
võrreldes mehega.
Jeesus
viibis naiste seltskonnas, vestles nendega, kuulas neid, õpetas
neid, aitas neid ja kohtles igati lugupidavalt kui võrdne võrdset.
Selles osas Paulus ei võtnud Jeesust eeskujuks. Jeesus õpetas, et
naisel kui mehel on võrdne ligipääs Jumala juurde.
Paulus kehtestas kreeklannadele orjanduslikud tavad
Paulus
seadis Kreekas sisse juudi stereotüübid ja sotsiaalsed
positsioonid, lähtudes judaismi mõtteviisist ja tema nõudmised
võisid pakkuda ajutisi lahendusi, lahendada mõne tüliküsimuse,
kuid vaieldamatult seadis see halva eeskuju, ehitas mehe ja naise
vahel üles 2000 aastase vaheseina.
Tänu ühiskonnas toimuvatele
muutustele on hakatud sellest rohkem rääkima.
Kristliku kiriku vastutus
Kristlikul
kirikul on olnud ühiskonna arengule tohutu mõju läbi kogu ajaloo.
Vaata mis nurga alt tahad, kiriku vaimulike seisukohad mõjutavad
kogu ühiskonda, kujundavad poliitilist maastiku ning kujundavad
suhtumist soorollidesse, jms. Kuid vaimulikud lähtuvad eelkõige
sellest, mida piibel kirjeldab. Kui Paulus käskis naistel vait olla,
siis seda üldistati ja võeti üle üks ühele.
Kui
Paulus oleks teadnud kuidas tema isiklik mõttevälgatus saab aluseks
naiste alandamisele, küllap ta oleks kirjutanud veel ühe kirja,
palunud naistelt vabandust, selgitanud, et ta ei mõelnud päris nii
nagu ta ennast väljendas.
Sellele
vaatamata lasub vastustus ennekõike koguduse vaimulikel, kes
selgitavad Pauluse kirjade sisu ja kujundavad selle põhjal kristliku
õpetust.
"Kui Pauluse mõtteviis naiste osas ei oleks olnud kirjades, siis Euroopa ajaloos oleks naisi võrdselt koheldud 2000 aastat varem."
Meeste halb suhtumine naistesse
Pauluse
stereotüüp – mees on naise pea, naine alamast soost, on selgelt
nähtav kogu ühiskonnas, poliitikas, töökohtadel, perekonnas,
praktiliselt kõikjal. Seda 21. sajandil!
Kui
me räägime kirikutest, kogudustest, kristlastest, siis me ei saa
kätt südamele panna ja öelda, et meil ei midagi pistmist naiste
alandamisega? Peame tunnistama et jah, kellele ei meeldi isiklik
teenija???
Sama
leiab aset perekondades, töösuhetes või ühiskonnas üldse. Mehed
alandavad naisi kui vaid võimalus selleks tekib. Suhtumine, et naine
olgu vait või küsigu kodus oma mehelt, on ikka veel meeste
mõttemaailmas sügavalt juurdunud.
Kuninga poeg ei saa valitseda kuninga tütre üle
Kuigi
kristliku maailmavaatega mees peab ennast kuninga pojaks - Jumala
lapseks, siis ta oma naises ei näe kuningannat. Ta kohtleb naist kui
teenijat. Kuninga naine ei ole ori, vaid kuninganna! Kuninga poeg ei
saa valitseda kuninga tütre üle, sest nad kõik on sama Isa –
Jumala lapsed. Kõik on usu kaudu Jumala lapsed (Gl 3:26). Seda
tõsiasja ei saa eirata.
KOKKUVÕTTEKS
Mehed
on naisi alandatud aastatuhanded. Kuid see on muutumas. 60ndatel,
seoses televisooni ja meediatööstuse arenguga algas suur muutus
vabanemise poole. Naiste riietuses, muusikas, filmitööstuses,
ajakirjanduses. Naised lubati kapist välja, kui nii võib öelda.
Reklaamides hakati kujutama naist eneseteadliku ja oma otsustes vaba
isikut.
Kristlike
naiste – kristlaste alandamine ei olnud Jumala plaan, vaid apostel
Pauluse meelevaldne ja isiklik nõue. (1Tm 2:11) On kuidas muidu on,
aga sellega Paulus tegi karuteene kogu kristlikule maailmale. (1Tm
2:9-15) Ehk „tänu“ Paulusele mehed ikka veel õigustavad naiste
alandamist, kohtlevad õrnemat sugupoolt kui eneste teenijaid (loe:
orje).
Fakt
on see, et rohuaias oli mees ja naine ja Jumal võrdses olukorras.
Sarnane mudel toimis ka kreeka ühiskonnas: naine ja mees ja
jumalused. Kreeklastel oli asjad nii nagu need oli loomise alguses.
Ent täna paljud naised elavad otsekui juuditarid, oma meeste võimu
all, mida mehed omal äranägemisel juhivad. Selline
stereotüüp valitseb kõikjal. Mis on täiesti vastuvõetamatu ja
kahetsusvärrne eksiõpetuse tagajärg. Ei ole palju mehi, kes
julgeksid sellest avalikult tunnistada. Aga hea on juba seegi, et
sellest räägitakse üha enam ja enam ning see teema püsib
fookuses. Muutused võivad võtta aega mitu põlvkonda.
Pauluse
õpetus „mees on naise pea“ on meelevaldne ja sügavalt eksitav, mida
tulebki nii käsitleda ja pidada taunimisväärseks. See ei sobitu
kristliku maailmapilti ja ei ühti Jumala pääste-plaaniga. On naisi
alavääristav, mida ei saa tänapäeva kaasaegses ühiskonnas
rakendada.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar